A CEE régió új lehetőségeket jelenthet a hazai e-kereskedők számára

A hazai e-kereskedelem továbbra is csúcsformában van, noha az eddigi gyorsuló növekedés üteme lineáris növekedéssé lassult. A magyar e-kereskedelem növekedése messze megelőzi az európai átlagot, a lassuló növekedés híre mégis új lehetőségek keresésére sarkallja a szereplőket.

 A 2017-es forgalmi adatok közzététele óta egyre több szó esik a hazai webáruházak külföldi terjeszkedésének lehetőségéről.

A hazai e-kereskedelem szereplői egyre tudatosabbak, így az esetleges külföldi terjeszkedés lehetőségét mindenki alapos piackutatás és költségkalkuláció után lépné meg. A keleti és nyugati régió országai más-más lehetőségeket tartogatnak. Abban mindenki egyetért, hogy a két régió e-kereskedelme más alapokon nyugszik; ami jól működik keleten, az csalódást okozhat nyugaton, de ugyanez fordítva is igaz lehet.

A Nyugat nem is olyan vonzó?
A nyugati régió országai sok tekintetben ideális környezetet mutatnak a nemzetközi terepre lépő webáruházak számára, hiszen a kiváló anyagi helyzetben lévő országok magas kosárértékkel és konverziós rátával kecsegtetnek. Ráadásul a relatív homogén nyelvi környezetnek köszönhetően egyetlen nyelven tízmilliókat érhetünk el, míg keleten jellemzően kisebb lélekszámú nemzetekkel találkozunk.

A nyugati piacok kiaknázása azonban nehézségeket is tartogat. A kimagasló vásárlói potenciálnak köszönhetően ezek az országok kedvelt célpontjai a világ legnagyobb e-kereskedőinek, így a piaci részesedés megszerzése sem könnyű feladat, de legfőképpen nem olcsó. A nyugati piacokon nem csak a munkaerőért, hanem a kattintásalapú hirdetésekért, az ár-összehasonlító szolgáltatásokért, a display megjelenésekért és szinte minden marketingjellegű szolgáltatásért jelentősen magasabb árat kell fizetnünk.

Akkor inkább a Kelet?
A hazai e-kereskedők figyelme elsősorban az EU tagság előnyeit élvező közép- és kelet-európai piacokra szegeződik. Ezekben az országokban az e-kereskedelem növekedése mindenképpen bizakodásra ad okot, ráadásul a közvetett mutatók alakulása is pozitívnak tekinthető. A legtöbb országban jelentős az online vásárlói bázis és a vásárlási gyakoriság.

Ez a jelenség azt eredményezi, hogy az e-kereskedelem egyre nagyobb részt képvisel a kiskereskedelemben, vagyis sokkal gyorsabban képes nőni, mint a hagyományos offline kereskedelem.

Számos hazai webáruház van jelen a nemzetközi terepen, többek között a legnagyobb hazai e-kereskedőnek számító Extreme Digital is, amely már bukaresti offline szaküzlettel is rendelkezik. Körültekintéssel azonban a piac kisebb szereplőinek is van keresnivalójuk a CEE régióban. Számos közepes termékkínálattal rendelkező magyar webshop komoly sikereket ért el ezeken a piacokon.
Jó taktikával, ügyes költségtervezéssel és megfelelő termékkínálattal a külföldi terjeszkedés egyáltalán nem lehetetlen vállalás.

Magyarországon hozzávetőlegesen 100 olyan webáruház működik, ahol az exportból befolyó bevételek növelése egyértelmű üzleti célként van jelen. A kedvező környezetnek köszönhetően ez a szám jelentős mértékben növekedhet.